کد مطلب:28361 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

تشکیل نیروهای ویه












1759. امام صادق علیه السلام: سپاه ویژه، شش هزار نفر از یاران علی علیه السلام بودند.[1].

1760. الاختصاص - از نقل از علی بن حكم -: یاران امیرمؤمنان، كسانی بودند كه به آنان فرمود: «پیمان بندید! من با شما بر بهشتْ پیمان بندم، نه بر طلا و نقره. پیامبر ما در گذشته به یارانش فرمود: "پیمان بندید كه من با شما جز بر بهشتْ پیمان نبندم"».

و آنان عبارت بودند از: سلمان فارسی، مقداد، ابوذر غفاری، عمّار بن یاسر، ابو ساسان، ابو عمرو انصاری، سهل (بدری و عثمان، پسران حنیف انصاری، و جابر بن عبداللَّه انصاری.

و از برگزیدگان یاران او بودند: عمرو بن حُمق خزاعی عرب و میثم تمّار (میثم بن یحیی، برده آزاد شده، رُشید هجری، حبیب بن مظهّر اسدی و محمد بن ابی بكر.

و از دوستان او بودند: عَلَم ازدی، سوید بن غفله جعفی، حارث بن عبد اللَّه اعور همدانی، ابو عبداللَّه جدلی و ابو یحیی حكیم بن سعد حنفی.

و از نیروهای ویژه اش بودند: ابو رضی عبد اللَّه بن یحیی حضرمی، سلیم بن قیس هلالی و عبیده سلمانی مرادی عرب.

و از یاران خاصّ او بودند: تمیم بن حذیم ناجی (كه در همراهی علی علیه السلام به شهادت رسید، قنبر (آزاد شده علی بن ابی طالب علیه السلام، ابو فاخته (آزاده شده بنی هاشم و عبید اللَّه بن ابی رافع (كه منشی علی علیه السلام بود.[2].

1761. رجال الكشی - به نقل از ابو جارود -: به اصبغ بن نباته گفتم: جایگاه این مرد (علی علیه السلام در میان شما چیست؟

گفت: نمی دانم چه می گویی؛ اما شمشیرهای ما بر دوشمان بود و هر كس را كه وی اشاره می كرد، با شمشیر می زدیم. علی علیه السلام به ما می گفت: «پیمان ببندید! به خدا سوگند كه پیمان شما برای طلا و نقره نیست، و پیمان شما جز برای مرگ نیست. به درستی كه گروهی از پیشنیان بنی اسرائیل، میان خودْ پیمان بستند. پس هیچ یك از آنان از دنیا نرفت، مگر آن كه پیامبرِ قومش یا روستایش و یا خودش بود، و شما به سان آنانید، جز آن كه پیامبر نیستید».[3].

1762. رجال الكشی: از امیر مؤمنان گزارش شده است كه در جنگ جمل، به عبد اللَّه بن یحیی حضرمی فرمود: «بشارت باد بر تو ای پسر یحیی! چرا كه تو و پدرت حقیقتاً از نیروهای ویژه هستید. پیامبر خدا به من خبر داد كه نام تو و پدرت جزو نیروهای ویژه است. خداوند، شما را بر زبان پیامبرش نیروی ویژه (شُرطةُ الخمیس نامید» و فرمود: «نیروهای ویژه، شش یا پنج هزار تن اند».[4].









    1. الاختصاص: 2.
    2. الاختصاص: 2، الفهرست، ابن الندیم: 223.
    3. رجال الكشّی: 8/19/1، بحار الأنوار: 16/150/42.
    4. رجال الكشّی: 10/24/1، بحار الأنوار: 18/151/42.